Pagina's

woensdag 18 februari 2015

FOOD: Suikervrije cruesli maken!


Ken je dat probleem dat je nooit zo goed weet wat je 's morgens moet eten, omdat je wel iets gezonds wil eten maar ook iets dat goed vult? Ik heb daar ook veel last van gehad. Maar toen mijn collega laatst met een recept aan kwam om gezonde, suikervrije cruesli te maken was mijn probleem verholpen! Vandaag ga ik je vertellen hoe je deze heerlijke cruesli zelf kunt maken. Lees snel verder, want het is het echt waard!

Voor het geval je het je afvraagt: cruesli is dat lekkere, knapperige spul. Ik heb zelf een tijdje muesli geprobeerd, maar dat vond ik echt niet lekker. Veel te zacht en smaakloos als je het mij vraagt. Maar het probleem met cruesli van de supermarkt is weer dat er enorm veel suiker in zit en dat is natuurlijk niet goed voor je. Daarom is deze cruesli zo'n geweldige oplossing. Ik zal je nu vertellen hoe je te werk moet gaan.

Ingrediënten:
- 300 gram havermout
- 150 gram noten naar keuze
- 200 gram cranberries
- een reep pure chocolade
- 2 eetlepels zonnebloemolie
- 6 eetlepels vloeibare honing

Bereidingswijze:
Doe de havermout in een kom en mix de zonnebloemolie en de honing er doorheen. Kijk even of je vindt of er genoeg honing in zit. Ik vind 6 eetlepels zelf namelijk een beetje weinig in verhouding tot de hoeveelheid havermout. Verwarm ondertussen de oven voor op 160 graden. Maar extra honing is natuurlijk ook niet heel goed voor je, dus dat moet je maar even afwegen voor jezelf. Hak de noten fijn en voeg ze aan het mengsel toe. Als je alles goed door geroerd hebt en de oven is voorverwarmd, leg het mengsel dan op een bakplaat waar bakpapier op ligt. Nu mag het een half uurtje de oven in, waarbij je het iedere 10 minuten even om moet scheppen. Zo wordt alle cruesli even krokant.


En zo ziet het eruit als het uit de oven komt. Voeg nu alleen nog even de cranberries toe en de chocolade reep die je in stukjes moet breken. De geur is trouwens echt heerlijk, dus reken maar dat je er honger van krijgt! Doe de cruesli nu in een bak of pot die je gesloten kunt houden en dan kun je zo'n anderhalve week tot twee weken lekker en gezond ontbijten!


Ga jij dit recept proberen?

3 opmerkingen:

  1. Thanks Don dit ga ik zeker proberen. Ik vind muesli ook heel vies en cruesli is weer te zoet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijn recept! Dit ga ik opslaan, en zeker eens na maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit lijkt me wel wat! Als ik tijd heb, ga ik het uitproberen:) XO

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om een reactie achter te laten. Dank je wel!