woensdag 10 juni 2015

FOOD: verantwoorde snacks



Jep, daar gaan we weer. De zoveelste post over verantwoorde snacks. Iedereen is tegenwoordig maar bezig met gezond leven, fit worden en afvallen. Maar waarom klagen we daar eigenlijk over? Het is alleen maar goed dat deze trend zo internationaal en groot is geworden, want we zouden ook gewoon een stuk gezonder moeten leven! Omdat ik zelf ook een voorstander ben van gezond en voedzaam voedsel, heb ik voor vandaag een artikel geschreven over verantwoorde tussendoortjes. Niet per se allemaal met even weinig calorieën, maar welk tussendoortjes die je lichaam nodig heeft én graag binnenkrijgt! Lees je mee?




Bites We Love
Ik heb al een keer geschreven over dit concept in dit artikel, maar ik wil het graag nog een keer noemen. Als je lid wordt van Bites We Love krijg je iedere week of iedere twee weken een box thuisgestuurd met allerlei lekkere noten, zaden en gedroogde vruchten. Natuurlijk is de ene box meer jouw smaak dan de andere, maar daarom kun je op de website ook aangeven welke bites je lekker vond en welke juist niet! Handig toch?

Snoepgroenten
Sinds twee weken ben ik helemaal om: snoepgroenten zijn echt mijn ding geworden. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik eerst alleen wist dat er snoeptomaatjes te koop waren, maar toen ik laatst in de supermarkt was zag ik ineens dat er ook zoiets als snoepkomkommers en snoeppaprika's bestaat! Heel lekker, heel gezond en ook nog eens heel smaakvol.

Body & Fit smartbars
Laatst was ik weer eens aan het kijken in de webshop van Body & Fit en heb ik een bestelling gedaan. Eén van de producten die ik kocht waren de smartbars met kokosnoot smaak. Deze repen met chocolade omhulsel en kokosvulling bevatten maar 153 calorieën en zitten vol eiwitten. Daarnaast bevatten ze weinig tot geen toegevoegde suikers en allerlei andere zoetstoffen. En als kers op de taart zijn ze ook nog eens heel lekker!

Gebakken groenten
Of rauwe, dat mag natuurlijk ook. Groenten zijn heel goed voor je zoals je weet, maar als je even op onderzoek uit gaat en wat experimenteert zul je merken dat er heel veel zijn die ook erg lekker zijn. Zo lustte ik vroeger geen broccoli, maar heb ik deze groene stronkjes nu weer helemaal opnieuw ontdekt. Zorg dat je een zak roerbakgroenten in huis hebt of ga zelf aan de slag door je favoriete groenten te snijden en roerbak ze even. Dit kan in een pan of in een wok. Doe er alleen niet teveel olie bij, want dat is dan weer zonde.

Fruit
Dat fruit gezond is weten we natuurlijk ook allemaal en dat je twee stuks op een dag zou moeten eten is ook algemeen bekend. Maar als je ervoor wilt zorgen dat je dit ook echt doet (want laten we eerlijk zijn; het schiet er vaak bij in), kan je het beste een lekkere fruitmix voor jezelf maken. Haal je favoriete fruitsoorten in huis, pak een mes en een snijplank en maak een grote fruitmix voor de komende dagen. Iedere dag doe je wat in een bakje en die neem je mee naar school of je werk. Zo kom jij aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid fruit én grijp je minder snel naar een ongezonde snack.

Rijstwafels
Sommige mensen vinden ze veel te droog, anderen vinden ze gewoon helemaal niet lekker. Ik behoor tot geen van beide groepen, want ik ben er gek op. Als je rijstwafels in huis hebt, kan je er best veel verschillende dingen mee doen. Zo kun je ze als snack eten met een dipsausje erbij wanneer je 's avonds een film aan het kijken bent, maar je kunt ze ook beleggen met magere vleeswaren en er zo een healthy snack van maken. Ik vind het vooral lekker om de hazelnootpasta en de pindapasta van de Body & Fit shop erop te smeren, maar met een plakje kipfilet of een beetje smeerkaas maak je mij ook heel blij.


Kookboeken
Deze moet je natuurlijk niet opeten, maar er staan wel heel handige tips en recepten in die je op weg helpen naar een gezond voedingspatroon. Ik heb zelf de boeken Powerfood van Rens Kroes en Healthy Pleasures van Lisa van Cuijk in huis en als ik er tijd voor heb vind ik het maar al te leuk om hier iets lekkers uit te maken. Gezonde tussendoortjes die ook nog eens super lekker zijn. Vooral de gezonde varianten van de grootste suikerbommen zijn aanraders!

Mijn ultieme tip: foodprepping. Als je zorgt dat je de avond van tevoren zoveel mogelijk klaar zet en inpakt, loop je de volgende dag veel minder kans om in alle haast wat 'makkelijke' opties in je tas te stoppen. En je kunt met een lekker gevoel gaan slapen, aangezien je weet dat al je maaltijden en snacks die je de volgende dag gaat eten heel voedzaam en gezond zijn!

Bron hoofdfoto

8 opmerkingen:

  1. Volgens mij ben je goed bezig! :) Ik probeer het ook, maar ik merk hoe moeilijk ik het vind!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je eenmaal een soort patroon hebt gevonden gaat het een stuk gemakkelijker heb ik gemerkt. Het is even een kwestie van doorzetten en dan lukt het je vanzelf! :)

      Verwijderen
  2. Fijne tips! Ik vind snoepgroente vooral lekker gecombineerd met een cracker met hummus of kaas :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaa foodprepping vind ik ook echt heel chill. Anders snaai ik véél meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja het is echt een goede oplossing tegen teveel snoepen hè?

      Verwijderen
  4. Fijne tips, volgens mij snack ik niet echt verantwoord, maar ik snack ook niet heel vaak tussendoor haha!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om een reactie achter te laten. Dank je wel!